PENGENALAN PENDIDIKAN PEMULIHAN
- merupakan tindakan yang dijalankan untuk membantu murid-murid yang mengalami kesukaran dalam menguasai kemahiran asas membaca, menulis, dan mengira.
Definisi:
Tansley(1967) : ‘ ..satu bentuk pengajaran yang mengutamakan langkah-langkah yang benar-benar teliti dan sistematik bagi membolehkan pengajaran pemulihan dijalankan dengan tersusun.’
Persatuan Pendidikan Pemulihan Kebangsaan (NARE) UK (1975):
‘..satu program pengajaran khas yang dirangka bagi memenuhi keprluan pendidikan bagi murid-murid yang menghadapi masalah pembelajaran dalam kalangan murid-murid di sekolah-sekolah biasa.’
Pusat Perkembangan Kurikulum, KPM (1984):
‘...langkah-langkah khusus yang dijalankan untuk membantu murid yang menghadapi masalah pembelajaran tertentu dalam kemahiran asas membaca, menulis dan mengira...hendaklah dipulihkan sebaik sahaja masalah tersebut dapat dikesan dan ditentukan.’
Bahagian Sekolah-sekolah, KPM(1986):
‘...satu usaha dalam pendidikan untuk mengatasi masalah pembelajaran murid-murid lemah di sekolah-sekolah rendah, khususnya ditumpukan kepada kemahiran asas membaca, menulis dan mengira, di bawah kelolaan guru-guru pemulihan yang telah menerima latihan khas dalam bidang ini’.
Konsep:
- satu usaha dalam pendidikian untuk mengatasi masalah pembelajaran murid-murid lemah di SR
- ditumpukan khusus kepada kemahiran asas membaca, menulis, dan mengira
- dikendalikan oleh guru-guru pemulihan khas yang telah menerima latihan khas dalam bidang ini
Rasional:
Dari sudut “Falsafah”:
- memenuhi keperluan setiap murid yang ketinggalan kerana tidak dapat belajar
sepenuhnya dalam kelas biasa
- selaras dengan konsep “Pendidikan Untuk Semua”.
Dari sudut “Teori”
- Pendekatan pengajaran seperti “Prescriptive-Diagnostic Teaching”, “Precision Teaching”, dan Clinical Teaching” telah terbukti berjaya - asas pelaksanaan program ini
Dari sudut “Pencegahan”
- Masalah yang dialami oleh setiap murid akan bertambah dan semakin menyulitkan jika tidak ditangani dengan segera
Objektif Program Pemulihan Khas
membantu murid-murid mengatasi masalah dalam penguasaan kemahiran-kemahiran asas dengan pendekatan, kaedah, bahan-bahan pengajaran alternatif selaras dengan keupayaan dan potensi serta minat mereka;
memberi khidmat layanan dan perhatian individu dari segi pembelajaran mengikut kadar perkembangan intelek kanak-kanak yang berbeza di antara satu dengan yang lain;
memperkembangkan potensi murid-murid semaksimum mungkin;
meneruskan proses pembelajaran murid-murid dalam sistem persekolahan biasa;
membantu memupuk dan memperkembangkan konsep kendiri dan sikap positif terhadap pelajaran;
membantu menyelesaikan masalah sikap dan tingkah laku yang negatif, yang boleh menjejaskan pelajaran;
menyuburkan emosi, mental, sosial, dan intelek terutama bagi murid-murid yang datang daripada keluarga yang bermasalah; dan
memberi peluang atau keseronokan kepada murid-murid untuk belajar dan merasa gembira di atas kejayaan dan kemajuan yang dicapai.
JENIS-JENIS PROGRAM
2.1 Pemulihan Dalam Kelas
Pemulihan KBSR
- dalam kelas biasa
- bantu murid lemah menguasai kemahiran yang telah dipelajari
KIA2M
- oleh BPK
- bantu murid th 1 menguasai kemahiran asas 2M (membaca dan menulis)
- dikehendaki menduduki Ujian Pelepasan sebelum di’bebas’kan
- gagal Ujian Pelepasan 3 – masuk ke kelas Pemulihan Khas pd th berikutnya
PROTIM
- Program Pemulihan 3M
- Membantu murid th 6 menguasai 3M
- Dilaksana selepas menduduki UPSR
2.2 Pemulihan Khas
Sistem Penarikan Keluar (withdrawal System)
- murid yang dikenalpasti
- ke kelas pemulihan pd waktu tertentu utk BM dan Matematik
- dihantar balik ke kas setelah menguasi kemahiran asas yang ditentukan
Kelas Khas
- murid yang dikenalpasti dimasukkan ke dalam kelas secara sepenuh masa
- dihantar balik ke kelas biasa setelah menguasai tahap preatasi yang ditentukan dalam kemahiran asas 3M
. MURID PEMULIHAN KHAS
Kanak-kanak belajar pada kadar yang berbeza dan mengikut beberapa
kajian mereka hanya belajar bila telah ‘bersedia’
Perkembangan Murid Pemulihan dipengaruhi oleh:
o Rencatan akal ringan
o Kurang peluang
o Budaya / ekonomi tersekat
o Gangguan emosi
o Kurang upaya sensori
o Bermasalah dalam pembelajaran secara khusus
o Ganjaran intrinsik
· Perlukan masa tambahan untuk menyelesaikan sesuatu tugasan (task)
· Kanak-kanak perlu ditawarkan dengan insentif yang sesuai – boleh ditangguhkan supaya kanak-kanak belajar bersabar
· Pemakanan yang betul – sarapan yang berkualiti dan tepat pada masanya
Tidur yang mencukupi – boleh menambahbaik prestasi mereka
· Guru/ibu bapa perlu mencari bahan atau apa-apa sumber yang boleh memudahkan, menjadikan pembelajaran lebih bermakna dan relevan.
CIRI-CIRI PELAJAR YANG MEMERLUKAN PEMULIHAN (SLOW LEARNERS)
Secara umumnya kanak-kanak ini dapat dikenal pasti melalui beberapa ciri yang dipamerkan, ini bergantung juga kepada peringkat umur dan aras kesukaran yang digunakan di sekolah.
· Kurang matang dalam hubungan dengan orang lain dan di sekolah
· Tidak dapat menyiapkan tugasan yang kompleks dan sangat lambat bekerja
· Hilang kawalan masa, tidak boleh memindahkan apa yang telah dipelajari dalam situasi baru
· Sukar menguasai kemahiran yang bersifat akademik, seperti membaca jadual waktu atau dalam menguasai peraturan mengeja
· Tidak dapat merancang objektif jangka panjang. Mereka lebih suka merancang untuk keperluan semasa.
· Bermasalah dalam pengurusan masa kerana bermasalah dalam memberi tumpuan
· Lemah daya ingatan – Pengamatan, kemahiran asas dan pertuturan
· Kurang yakin diri, kurang tekun, kurang pengalaman
· Perbendaharan kata terbatas, tidak kreatif,
· Kesukaran mengawal emosi, menerima konsep mendiskriminasi dan memahami perkaitan
· Kesihatan sering terganggu, ponteng sekolah, bermasalah tingkah laku
· Bersikap egosentrik
Slow learners differ from reluctant learners. A slow learner initially wants to learn, but has a problem with the process.
A reluctant learner is not motivated and can also be passive aggressive, creating more problems for teachers and parents through non-cooperation. Reluctant learners seldom have learning disabilities.
. GURU PEMULIHAN KHAS
Ciri-ciri guru Pemulihan Khas:
Chua & Koh (1992) memetik syor Haigh(1977):
- punyai peribadi yang stabil dan mantap
- luas bacaan
- cerdas
- tidak takut disisihkan
- sentiasa ingin belajar
- cekap dalam pengajaran dan pentaksiran
Peranan Guru Pemulihan Khas
Peranan Penilaian (Assessment Role)
· Menyedia dan menjalankan ujian saringan untuk mengenal pasti murid-murid yang menghadapi masalah penguasaan kemahiran asas 3M.
· Menjalankan ujian diagnostik untuk mengenal pasti masalah-masalah yang dihadapi oleh murid secara khusus.
· Menjalankan penilaian berterusan dan merekod dengan rapi dan sistematik.
Peranan Preskriptif (Prescriptive Role)
· Merancang, menyedia dan melaksanakan program secara individu bagi murid-murid yang mempunyai masalah pembelajaran yang tertentu.
· Mengadakan bengkel atau demonstrasi pengajaran pemulihan sekiranya diperlukan.
Peranan Pengajaran (Therapeutic Role)
· Mengajar dengan menggunakan berbagai pendekatan dan kaedah serta penggunaan bahan dan aktiviti yang berfungsi agar objektif-objektif pembelajaran khusus dapat dicapai.
· Menilai dan merekod prestasi murid dari semasa ke semasa.
· Mengajar bersama-sama dengan guru kelas secara ‘team-teaching’ atau ‘khidmat damping sekiranya perlu.
Peranan Khidmat Bantu (Supportive Role)
· Membantu guru-guru merancang dan mengubah suai aktiviti-aktiviti dan bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran.
· Membimbing dan memberi tunjuk ajar kepada guru-guru mengenai teknik-teknik mengajar kanak-kanak yang menghadapi m,asalah pembelajaran.
Peranan Perhubungan (Liaison Role)
Berhubung dengan:
· Pentadbir sekolah –Guru Besar dan Penolong Kanan
· Guru-Guru lain – guru kelas dan guru subjek
· Ibu bapa dan waris
· Masyarakat
· Khidmat sokongan – pegawai perubatan, kaunselor dan agensi luar.
Peranan Kaunseling (Counseling Role)
· Memupuk hubungan mesra (rapport) dengan murid dalam suasana yang bebas dari ancaman
· Menolong mengubah tingkah laku murid ke arah yang positif.
Peranan Advokasi (Advocative Role)
· Wujudkan jaringan hubungan sesama guru pemulihan khas sama ada di peringkat PKG, daerah malah sehingga ke peringkat negeri.
· Dedahkan apa yang dibuat kepada rakan sejawat, pentadbir sekolah dan juga para waris melalui program ‘reach out’ atau ‘outreach’.
Bidang Tugas Guru Pemulihan
Ditentukan oleh Surat-surat Pekeliling KPM
Senarai Tugas
Menjalankan kerja-kerja pemulihan khusus
- murid-murid yang dikenalpasti dari th 1 – 6
- keutamaan kpd th 1,2 dan 3
o Membantu guru-guru asas dalam:
- mengenal pasti untuk pemulihan khas
- merancang, menyediakan aktiviti dan bahan pemulihan
- mengatur jadual waktu pemulihan
- mengajar bersama sekiranya perlu
o berjumpa dan berbincang dengan guru asas/ibu bapa/ doktor/ pegawai kebajikan atau pihak lain berkaitan hal-hal:
- mendapat maklumat lanjut murid – kelakuan, tabiat, kesihatan
- latar belakang
o melaksanakan penilaian berterusan untuk progres murid di kelas pemulihan dan merekodkan butiran berikut:
- kemajuan murid
- latar belakang murid
- laporan kesihatan
- hasil temu bual
- rujukan
Saturday, November 19, 2011
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
KOLEKSI SOALAN UPSR
JPN JOHOR
Matematik
JPN WILAYAH PERSEKUTUAN
Matematik
JPN PAHANG
Bahasa Melayu
Bahasa Inggeris
Matematik
Sains
JPN NEGERI SEMBILAN
Bahasa Melayu
Bahasa Inggeris
Matematik
Sains
Skema Jawapan JPNS
JPN TERENGGANU
Matematik
JPN PERAK
Bahasa Melayu
Bahasa Inggeris
Matematik
Sains
No comments:
Post a Comment